معاملات اسپات چیست؟
معاملات اسپات چیست؟
نوشته شده در پنج شنبه 15 دی 1401
بازدید : 356
نویسنده : آریابان

رمز ارزها از جمله دستاوردهای تکنولوژی در بازارهای مالی است. اگر چه مفهوم رمز ارز یا پول دیجیتال تا همین چند سال پیش در ایران با شک و تردید همراه بود، اما تکنولوژی باز هم قدرت خود را به نمایش گذاشت و حالا دیگر همه‌ی ما حداقل یکبار هم که شده، با اصطلاح رمز ارز مواجه شده‌ایم. در این حوزه اصطلاحات بسیار متعددی وجود دارد که تسلط بر آنها برای ورود و کسب موفقیت بسیار لازم است. یکی از این اصطلاحات، «معاملات اسپات» است و به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم در مورد این نوع از معاملات توضیح دهیم.

 

معاملات اسپات و توضیحاتی کلی در مورد آن

معاملات اسپات در بازارهای مالی با نامِ معامله‌ی نقطه‌ای یا نقدی نیز شناخته می‌شوند. از نظر مفهومی، هنگامی که شما در بازار اسپات به معامله و خرید و فروش هر نوع کالا، ارز و یا ارزهای دیجیتال مشغول می‌شوید، معامله‌ی شما در همان لحظه انجام خواهد شد. این تعریفِ ساده، همان تفاوت ماهوی معاملات اسپات و فیوچر است.

در واقع تقریباً همگی ما انواع مختلفی از معاملات اسپات را تجربه کرده‌ایم؛ اما شاید تا حالا اصطلاح تخصصی آن را نمی‌دانسته‌ایم. معاملات اسپات را بی شک می‌توان ساده‌ترین روش برایِ سرمایه‌گذاری و فعالیت در بازارهای مالی دانست. دقیقاً به همین دلیل است که تمامی افرادی که علاقه به فعالیت در این حوزه دارند، راهِ خود را در ابتدا از معاملات Spot آغاز می‌کنند.

همانطور که در مقاله ی آموزش واریز و برداشت در فیوچرز بایننس گفتیم، نکته‌ی مهم در این نوع از معاملات این است که شما و هر شخصِ دیگری که در این بازار فعالیت دارد، دقیقاً به همان اندازه‌ای می‌تواند خرید انجام دهد که پول دارد! دقیقاً مثل زمانی که شما برای خرید به سوپرمارکت می‌روید. بنابراین بر خلاف انواع دیگری از روش‌های دیگر معامله، هیچ اهرمی در کار نیست و همین موضوع باعث شفافیت بیشتر تعاملات مالی آن خواهد شد.

 

انواع معاملات اسپات

حالا بیایید به موضوع اصلی خودمان، یعنی معاملات Spot در بازارهای مالی و رمز ارزها تمرکز کنیم. تا اینجا به این نتیجه رسیده‌ایم که این نوع از معاملات در تمامی رمز ارزها و همچنین بازار فارکس انجام می‌شود. اما معاملات اسپات خود به دو نوع مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

1-  معاملات با واسطه

2-  معاملات بی واسطه

تفاوت این دو نیز از نامِ آنها کاملاً پیدا است. در معاملاتِ با واسطه، تراکنش‌های مالی شما از طریق صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. بنابراین معاملات شما به‌طور ساده‌تری انجام می‌شود. قاعدتاً استفاده از این روش برای افرادی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند، کاربرد بیشتری دارد. صرافی‌های متمرکز به ازای هر خرید یا فروش، از شما کارمزد می‌گیرند و به همین ترتیب سیستمِ درآمدزایی آنها نیز شکل می‌گیرد.

از طرف دیگر ممکن است بخواهید معاملات خود را بدون کمک گرفتن از صرافی‌ها و به‌صورت بدون واسطه (OTC) انجام دهید. این امکان نیز در معاملات اسپات برایِ شما وجود دارد. با این حال پیشنهاد می‌شود تنها در صورتی از این نوع از معامله استفاده کنید که تجربه‌ی بالایی در معاملات نقدی داشته باشید.

 

جمع‌بندی

امروزه روش‌های نوینی برای درآمدزایی بر اساس تکنولوژی خلق شده است. بازارهای مالی خارج از کشور و همچنین حوزه‌ی رمز ارزها، از جمله‌ی این موارد هستند. با توجه به اینکه رمز ارز، بازارهای مالی خارج از کشور، فارکس و ... برای بسیاری از ما یک تکنولوژی کاملاً جدید است، طبیعی است که بسیاری از اصطلاحات و تعاریف آن را نیز تا به‌حال نشنیده باشیم. نمونه‌ی آن معاملات اسپات یا معاملات نقدی است. در این مطلب کوشیده شده است تا با بیانی ساده و با پرهیز از هر گونه زیاده‌روی، مفاهیم مربوط به این نوع از معاملات برای شما توضیح داده شود.

 

سؤالات متداول

1- رمز ارز چیست؟

رمز ارز یا یا همان Cryptocurrency، یکی از انواع مختلف ارزهای دیجیتال است که بر اساسِ الگوریتم‌های رمزنگاری شده تولید شده است. با توجه به قابلیت‌ها و پتانسیل‌های رمز ارزها، این نوع از اعتبارات مالی به‌صورت کاملاً مشخص در مقابل نظام بانکداری سنتی قرار گرفته است.

2- آیا می‌توان با استفاده از رمز ارزها اجناس فیزیکی را خرید و فروش کرد؟

بله. بسیاری از فروشگاه‌ها و کمپانی‌های بزرگ، رمز ارزهای شناخته شده را پذیرفته و از آنها برایِ تعاملات مالی خود استفاده می‌کنند. یکی از بهترین نمونه‌ها برای این منظور، کمپانی تسلا است که در یک بازه‌ی زمانی با استفاده از بیت کوین نیز خودروهای خود را به فروش می‌رساند.

3- معاملات اسپات به چه معاملاتی گفته می‌شود؟

به‌صورت ساده و خلاصه، معاملات اسپات به نوعی از داد و ستدها در دنیای اینترنت گفته می‌شود که شما بعد از خریدِ محصول یا کالا، آن را در همان لحظه به‌دست آورده و از این نظر در مقابلِ معاملات فیوچر قرار می‌گیرد.

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








مطالب مرتبط با این پست
.